Nisipuri mișcătoare: de ce va fi sudul litoralului o amenințare pentru hotelurile din Mamaia

Câteva tranzacții (ne)așteptate și o lungă listă de hoteluri scoase recent la vânzare sunt doar o parte dintre semnele că de litoralul românesc se apropie un val al schimbării. E însă și suficient de puternic pentru a-i reda măcar strălucirea de odinioară?

În urmă cu 40 de ani, „miliardarul“ Nea Mărin cobora cu greu dintr-un autobuz neîncăpător pentru turiștii care mergeau la plajă și se caza, mai apoi, cu „pile“ de la Băilești, într-un apartament de lux rezervat pentu un om de afaceri american. Hotelul Vega din Mamaia, unde s-au făcut filmările pentru „Nea Mărin Miliardar“, are acum cinci stele și este unul dintre cele mai luxoase de pe litoral. Din multe alte hoteluri de atunci au mai rămas însă doar structurile de rezistență.

Turism pe pierdere. Anunțată cu fast în urmă cu mai bine de 15 ani, marea privatizare a litoralului românesc a fost în multe privințe un eșec ră­su­nător. Au confirmat-o, dacă mai era cazul, și sche­le­tele hotelurilor din sudul litoralului scoase la vânzare de proprietarii care le-au cumpărat pe bani puțini la începutul anilor 2000, pentru a nu mai investi apoi în ele nimic. „Multe hoteluri nu au fost cum­­pă­­ra­­te de oameni din turism. Asta a făcut ca ele să ră­­mână în paragină“, spune Aurelian Marin, proprietarul agenției Paradis Vacanțe de Vis, unul dintre cei mai mari touroperatori de pe litoralul românesc.

În prima jumătate a lunii martie, site-ul hotelsforsale.ro anunța vânzarea mai multor hoteluri din Mamaia, Olimp și Neptun. Mai precis, vânzarea a 11 dintre cele 12 hoteluri cumpărate de frații Ioan și Viorel Micula între 2000 și 2002, în plin sezon al privatizărilor de litoral. Concret, este vorba des­pre Național și Unirea din Mamaia, de Banat, Slatina și Craiova din Olimp, de Terra, Caraiman, Clăbucet, Prahova, Romanța și Bâlea din Neptun.

Cu excepția hotelului Patria, din Mamaia, de trei stele, singurul modernizat de frații Micula, toate celelalte unități de cazare sunt clasificate la una și două stele și nu s-a mai investit în renovarea lor de când au fost cumpărate. „Din păcate, au fost luate pentru garanții la credite bancare“, explică pre­­șe­­din­­te­­le Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea.

Potrivit operatorilor din turism, niciunul dintre hotelurile de pe litoral ale fraților Micula nu a raportat în ultimii ani profit, cu mici excepții.

litoral_turism_statiuni_mareneagra_gettyimages
FOTO: Guliver / Getty Images

Dacă înainte de anii ’90 un loc de cazare la Neptun sau Olimp se obținea cu mare greutate, acum mai multe agenții de turism refuză să mai includă în oferte hotelurile proprietarilor de la European Drinks aflate într-un stadiu avan­­sat de degradare. Dar chiar și așa, unitățile hoteliere din cele două stațiuni au avut an de an turiști, fiind ocupate în proporție de peste 80% în vârf de sezon. Însă și numărul de reclamații la Protecția Consumatorilor a fost direct proporțional cu gradul lor de ocupare. Numai că, din nou chiar și așa, activitatea hotelurilor a continuat, cu toate că autori­­tă­­ți­­le au aplicat numeroase amenzi.

„Hotelurile au fost cumpărate la prețuri mici, fără a se face cu adevărat turism. Camerele costau puțin și condițiile de cazare erau precare. Turiștii respectivi nu aveau pretenții prea mari“, explică Aurelian Marin de la Paradis Vacanțe de Vis.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*