404 Not Found


nginx
{"id":970,"date":"2017-03-22T00:47:06","date_gmt":"2017-03-21T22:47:06","guid":{"rendered":"http:\/\/www.investtravel.ro\/?p=970"},"modified":"2017-03-08T00:49:17","modified_gmt":"2017-03-07T22:49:17","slug":"culisele-moscovei-metroul-secret-construit-de-kgb-in-capitala-rusa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.investtravel.ro\/2017\/03\/culisele-moscovei-metroul-secret-construit-de-kgb-in-capitala-rusa\/","title":{"rendered":"Culisele Moscovei. Metroul secret construit de KGB \u00een capitala rusa"},"content":{"rendered":"

Lumile \u015fi universurile subp\u0103m\u00e2ntene au fascinat dintotdeauna imagina\u0163ia oamenilor. De la catacombele \u00een care se ascundeau primii cre\u015ftini, la cele ale Parisului \u015fi de la bunc\u0103rele construite \u00een timpul R\u0103zboiului Rece, la sta\u0163iile neterminate nici azi ale metroului din New York, spa\u0163iile subp\u0103m\u00e2ntene ne-au \u00eenso\u0163it constant \u00een istorie, relateaz\u0103 descopera.ro.<\/p>\n

\u00cens\u0103, probabil cel mai interesant labirint subteran este metroul secret, construit din ordinele lui Stalin sub actuala re\u0163ea de metrou care deserve\u015fte locuitorii Moscovei. Obiectiv secret sau materializare a fricilor paranoice ale \u201eT\u0103tucului Popoarelor\u201d, metroul care avea numele de cod \u201eD-6\u201d este \u015fi ast\u0103zi unul dintre cele mai pu\u0163in cunoscute \u015fi controversate obiective din Rusia.<\/p>\n

Conduc\u0103torii Rusiei au avut dintotdeauna un interes aparte fa\u0163\u0103 de construc\u0163iile subterane. La scurt timp dup\u0103 c\u0103derea Constantinopolului, c\u0103r\u0163ile \u015fi documentele istorice care compuneau uria\u015fa bibliotec\u0103 a Bizan\u0163ului porneau pe un drum lung spre cetatea Moscovei. Bibiloteca con\u0163inea peste 800 de manuscrise \u00een greac\u0103, arab\u0103, ebraic\u0103 \u015fi latin\u0103 \u015fi f\u0103cea parte din zestrea de nunt\u0103 a prin\u0163esei Sofia din familia Paleologilor, nepoata direct\u0103 a ultimului \u00eemp\u0103rat bizantin.<\/p>\n

Pentru ad\u0103postirea ei, cnejii Moscovei au ordonat s\u0103parea unei uria\u015fe camere secrete sub locul unde ast\u0103zi este Kremlinul. Loca\u0163ia bibliotecii s-a pierdut \u00eenc\u0103 din jurul anului 1500.<\/p>\n

Spre sf\u00e2r\u015fitul vie\u0163ii sale, \u0163arul Ivan cel Groaznic a construit o camer\u0103 de tortur\u0103 undeva \u00een ad\u00e2ncurile Moscovei. Legendele ruse spun c\u0103 s\u00e2ngerosul \u0163ar a ordonat apoi uciderea tuturor celor care au participat la construirea camerei de tortur\u0103, pentru a preveni identificarea locului cu pricina \u00een care putea s\u0103-\u015fi satisfac\u0103 legendara-i sete de s\u00eenge, suferin\u0163\u0103 \u015fi moarte.<\/p>\n

\u00cen jurul anului 1700, la ordinele \u00eemp\u0103r\u0103tesei Ecaterina cea Mare s-au construit canale subterane pentru dirijarea cursului r\u00eeului Neglinaya , ca parte dintr-un proces ambi\u0163ios al expansiunii Moscovei ca ora\u015f. \u00cen perioada \u00een care bol\u015fevicii au luat puterea, existau deja multe re\u0163ele subterane sub Moscova. Chiar \u015fi ast\u0103zi, o sec\u0163iune sub centrul metropolei ruse, arat\u0103 un num\u0103r de 15 niveluri subterane care coboar\u0103 la ad\u00e2ncimi de peste 700 metri.<\/p>\n

Cum comunismul a modernizat, agresiv, toate \u0163\u0103rile fostei URRS, inclusiv Rusia, amprenta arhitectonic\u0103 a acestui sistem represiv s-a caracterizat prin urbanizare cu orice pre\u0163 \u015fi finalizarea unor uria\u015fe proiecte industriale. Planurile construirii unui metrou \u00een Moscova dateaz\u0103, \u00eenc\u0103, de pe vremea Rusiei Imperiale. Cu toate acestea primele lucr\u0103ri de profil la uria\u015fa re\u0163ea de metrou \u201eoficial\u201d din Moscova au \u00eenceput \u00een anul 1931. Chiar \u015fi ast\u0103zi, metroul moscovit aduce cu sine o mare \u00eenc\u0103rc\u0103tur\u0103 istoric\u0103 a acelor vremuri.<\/p>\n

Culme a arhitecturii staliniste, el a fost totu\u015fi un mare proiect public \u00een inima \u201eparadisului proletarilor\u201d, o antitez\u0103 a transportului public din megalopolisuri capitaliste precum Londra, New York sau Tokyo. O parte important\u0103 din materialele de construc\u0163ii folosite, au f\u0103cut ini\u0163ial parte din miile de biserici \u015fi m\u0103n\u0103stiri d\u0103r\u00e2mate de av\u00e2ntul ateist al lui Stalin. Spre exemplu, marmura folosit\u0103 la pavarea sta\u0163iilor de metrou Park Kultur\u00eei, Kropotninskaya sau Okhotn\u00eei Riad a fost adus\u0103 de la Catedrala Hristos M\u00e2ntuitorul\u2026<\/p>\n

Se estimeaz\u0103 c\u0103 un num\u0103r de peste 75.000 de muncitori au lucrat \u00een condi\u0163ii inumane timp de doi ani pentru terminarea magistralei principale a metroului. Munca a fost deosebit de grea, c\u0103ci s-a f\u0103cut \u00een mare parte prin for\u0163a bra\u0163elor din cauza lipsei utilajelor mecanizate speciale.<\/p>\n

\u00cens\u0103 pe l\u00e2ng\u0103 metorul oficial, destinat transportului oamenilor de r\u00e2nd, Iosif Stalin, care tr\u0103ia cu o team\u0103 paranoic\u0103 c\u0103 va fi asasinat, a ordonat construirea unui sistem alternativ de galerii de metrou. Denumit \u201eMetro-2\u201e sau \u201eProiectul D-6\u201d \u00een limbajul codificat al poli\u0163iei secrete sovietice din acele timpuri, metroul cel secret era legat direct de obiectivele cele mai importante ale URSS-ului: \u201eDacea\u201d lui Stalin (reziden\u0163a dictatorului situat\u0103 \u00een afara Moscovei), Ministerul Ap\u0103r\u0103rii, bunc\u0103rele de comand\u0103 \u015fi alte obiective militare deosebit de importante. Exist\u0103 surse contradictorii cu privire la costurile reale ale acestui obiectiv militar secret. Cu toate acestea, se poate deduce c\u0103 acestea au fost de-a dreptul uria\u015fe.<\/p>\n

Unii cercet\u0103tori sus\u0163in c\u0103 proiectul a fost oprit dup\u0103 moartea lui Stalin, al\u0163ii cred c\u0103 fiecare conduc\u0103tor sovietic, \u015fi nu numai, care s-a perindat la conducerea Kremlinului, a ad\u0103ugat noi magistrale \u015fi bunc\u0103re. P\u00e2n\u0103 \u015fi site-ul oficial al metroului public moscovit anun\u0163\u0103 c\u0103 exist\u0103 patru magistrale alternative care leag\u0103 metroul de obiective strategice precum Kremlinul, unele sedii ale FSB (actualul serviciu secret al Federa\u0163iei Ruse), precum \u015fi de aeroportul guvernamental din Vkonovo.<\/p>\n

Circul\u0103 zvonuri cu privire \u015fi la existen\u0163a unui ora\u015f subteran construit sub Moscova, l\u00e2ng\u0103 districtul Ramenki, capabil la nevoie s\u0103 ad\u0103posteasc\u0103 peste 30.000 de oameni, precum \u015fi un centru secret de comand\u0103 folosit frecvent de comanda\u0163n\u0163ii for\u0163elor armate ruse. Se spune c\u0103 uria\u015ful complex subteran de la Ramenki a fost terminat \u00eenc\u0103 de la mijlocul deceniului 1970-1980, av\u00e2nd \u00een componen\u0163\u0103 depozite de hran\u0103, apartamente, s\u0103li de cinema \u015fi chiar bazine de \u00eenot.<\/p>\n

Metro-2 este un subiect popular \u00een Rusia \u00eenc\u0103 din timpurile sovietice, c\u00e2nd oamenii de r\u00e2nd \u00eel pomeneau pe ascuns, cam cum vorbeau pe atunci rom\u00e2nii despre \u201elaserele secrete cu care Ceau\u015fescu ar fi topit tancurile sovietice la grani\u0163a cu Prutul\u201d.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Lumile \u015fi universurile subp\u0103m\u00e2ntene au fascinat dintotdeauna imagina\u0163ia oamenilor. De la catacombele \u00een care se ascundeau primii cre\u015ftini, la cele ale Parisului \u015fi de la bunc\u0103rele construite \u00een timpul R\u0103zboiului Rece, la sta\u0163iile neterminate nici […]<\/a><\/p>\n<\/div>","protected":false},"author":1,"featured_media":971,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_dont_email_post_to_subs":false,"_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[228],"tags":[1065,1064,1063,1066],"jetpack_publicize_connections":[],"views":1613,"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-content\/uploads\/2017\/03\/metrou-600x375.jpg","jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/p8qryu-fE","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/970"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=970"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/970\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":972,"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/970\/revisions\/972"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media\/971"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=970"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=970"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.investtravel.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=970"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}