Vacanță prelungită în turism: oaia, ca brand de țară, este singurul „proiect” din ultimele șase luni

Patronatele din turism cer specialişti la conducerea Ministerului Turismului, lipsa acestora ducând la o promovare palidă a României în străinătate şi la desfiinţarea birourilor de turism externe, în condiţiile în care niciun act normativ nu a fost aprobat în ultimele şase luni. Domeniul turismului s-a făcut însă remarcat prin ideea ministrului demisionar Mircea Dobre privind schimbarea brandului de ţară prin înlocuirea frunzei cu o oaie.

„Nu putem avea permanent la conducerea instituţiei care administrează turismul numai persoane fără legătură cu domeniul. Suntem într-un moment critic în turism, cu impact negativ asupra evoluţiei acestuia. Niciun act normativ nu a fost aprobat în ultimele şase luni. Cel referitor la acordarea voucherelor de vacanţă şi angajaţilor din sistemul public nu este aprobat, Legea Turismului nu a intrat în dezbatere, propunerile ANAT referitoare la garantarea pachetelor turistice nu s-au concretizat într-un act normativ”, arată, într-un comunicat comun, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), Organizaţia Patronală a Turismului Balnear din România (OPTBR), Asociaţia Naţională de Turism Rural, Ecologic şi Cultural (ANTREC) şi Federaţia Industriei Hoteliere din România (FIHR).

Asociaţiile arată că promovarea turistică a României în străinătate este palidă, lucru vizibil şi în statistici. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, România a fost vizitată în 2016 de 2,5 milioane de turişti străini.

„Creşterea anuală, de 10%, ne bucură, dar este nesemnificativă comparativ cu cea înregistrată de Bulgaria, vizitată anul trecut de peste 8 milioane de turişti străini. Sau cu rezultatele Ungariei, vizitată anul trecut de mai mult de 16 milioane de turişti străini”, arată sursă citată.

Birourile de turism din străinătate au fost desfiinţate cu motivaţii de natură personală şi fără a fi pus imediat ceva în loc, notează asociaţiile. Aşa că toate eforturile de promovare depuse de cei care reprezentau România în străinătate se vor risipi, iar fondurile alocate pentru promovarea externă, chiar aşa puţine, vor fi fost cheltuite în zadar.

În final, organizaţiile cer să fie consultate în cazul nominalizărilor pentru posturile de conducere din Ministerul Turismului.